Pn. Tengku Noor Zima
Pn. Parimalarani
Pn. Parimalarani
Kerja
kursus ini memberi pengalaman mengajar yang baik bagi tajuk nombor, pecahan,
perpuluhan dan peratus. Ia meliputi
aspek-aspek yang berkaitan dengan perkembangan konsep kanak-kanak, aktiviti
pengajaran dan pembelajaran serta pembinaan bahan bantu mengajar untuk
topik-topik ini.
Bagi
projek ini, anda dikehendaki untuk merancang dan melaksanakan beberapa aktiviti
pengajaran dan pembelajaran yang sesuai berserta dengan bahan bantu mengajar
untuk digunakan bersama aktiviti p&p yang dirancang. Pelajar dikehendaki membentang tugasan mereka
melalui sesi pengajaran mikro dalam kelas. Pelajar juga perlu membuat suatu
refleksi keseluruhan berdasarkan pengalaman anda melalui kerja kursus ini.
Wajaran markah untuk kerja kursus ini ialah 60% daripada jumlah markah penilaian kursus ini.
Bagi
melengkapkan projek ini, berikut adalah senarai tugas secara terperinci yang
perlu dilaksanakan. Anda akan laksanakan
tugasan ini dalam kumpulan dua
orang.
1.
Rekacipta
empat
aktiviti pengajaran dan pembelajaran dan
satu permainan
matematik untuk topik nombor, pecahan, perpuluhan dan peratus seperti
berikut :
Dua aktiviti bagi topik
Nombor,
Dua aktiviti bagi topik Pecahan, Perpuluhan atau Peratus,
Satu permainan dari mana-mana topik.
2.
Agihan
topik dan kemahiran akan dibuat oleh pensyarah.
3.
Setiap
aktiviti perlu dihuraikan mengikut format di bawah:
(i) Topik
(ii) Objektif
(iii) Tahap
(iv) Bahan-bahan ( nama bahan bantu utama dan
bahan/alat lain yang
diperlukan untuk menjayakan aktiviti)
(v) Prosedur melaksanakan aktiviti (berserta
illustrasi)
4.
Bina
juga satu set bahan bantu mengajar yang akan membantu pengajaran
aktiviti pengajaran dan
pembelajaran dalam (1) .
Bahan bantu tersebut mesti menepati ciri-ciri berikut:
·
Menarik,
versatil, mudah alih, boleh digunakan semula, tahan, berkualiti, kos rendah dan
efektif.
5.
Permainan
matematik harus menarik, hasil idea dan kreativiti sendiri dan
bahan-bahannya disediakan dalam
kuantiti yang mencukupi untuk satu kumpulan 5-6 pelajar bermain.
6. Laksanakan
sebarang 2 aktiviti pengajaran dan pembelajaran serta
permainan matematik dalam sesi pengajaran mikro dalam kelas.
7. Tulis
refleksi berdasarkan pengalaman anda sepanjang kerja kursus ini. Dalam refleksi
anda, bincangkan kesesuaian, kekuatan, kelemahan dan penambahbaikan aktiviti
pengajaran dan pembelajaran dan permainan matematik kumpulan anda. Bincangkan
juga keberkesanan bahan bantu mengajar anda.
8. Setiap
kumpulan juga perlu menghantar borang kolaborasi sebagai bukti kerjasama antara
ahli kumpulan.
9. Semua
bahan yang dirujuk mesti disertakan sebagai bukti pencarian maklumat.
10. Bibliografi
mesti dicatatkan mengikut format APA. Gunakan fon Arial, saiz 12 dan jarak 1.5.
10. Hantar
laporan kerja kursus bersama bahan bantu mengajar. Sertakan juga gambarfoto aktiviti dan gambarfoto bahan bantu
mengajar. Laporan mesti mengandungi:
(i) Mukasurat kandungan (vi) Refleksi
(ii) Biodata
pelajar (vii) Borang Kolaborasi
(iii) Pengenalan (viii) Rujukan
(iv) Aktiviti pengajaran dan pembelajaran (ix) Lampiran
- gambarfoto
(v) Permainan matematik
11. Satu salinan softcopy kerjakursus juga perlu dipautkan dalam bentuk
cd.
AGIHAN TAJUK :
Standard
Kandungan
|
|
Ø Tahun 2 Standard
Kandungan 4.1 Nombor bulat
Ø Tahun 2 Standard
Kandungan 4.2 Nombor bulat
Ø Tahun 1 Standard
Kandungan 3.1 Pecahan
Ø Tahun 6 Learning
objectives : Menghubungkait pecahan dan perpuluhan kepada peratus
|
|
Ø Tahun 2 Standard
Kandungan 4.3 Nombor bulat
Ø Tahun 2 Standard
Kandungan 4.4 Nombor bulat
Ø Tahun 2 Standard
Kandungan 6.1 Pecahan
Ø Tahun 5 Learning
objectives Menghubungkait pecahan dan perpuluhan kepada peratus
|
|
Ø Tahun 2 Standard
Kandungan 5.1 Nombor bulat
Ø Tahun 2 Standard
Kandungan 5.2 Nombor bulat
Ø Tahun 2 Standard
Kandungan 6.2 Pecahan
Ø Tahun 5 Learning
objectives: Memahami dan menggunakan peratusan
|
|
Ø Tahun 2 Standard
Kandungan 5.3 Nombor bulat
Ø Tahun 2 Standard
Kandungan 5.4 Nombor bulat
Ø Tahun 2 Standard
Kandungan 6.3Pecahan
Ø Tahun 5 Mengenal
nilai tempat perseribu
|
|
Ø Tahun 2 Standard
Kandungan 1.1 Nombor bulat
Ø Tahun 2 Standard
Kandungan 1.2 Nombor bulat
Ø Tahun 4 Learning
Objectives: Menyatakan pecahan setara untuk pecahan wajar
Ø Tahun 4 Pembahagian
nombor perpuluhan
|
|
Ø Tahun 2 Standard
Kandungan 1.3 Nombor bulat
Ø Tahun 2 Standard
Kandungan 1.4 Nombor bulat
Ø Tahun 4 Learning
Objectives: Menambah pecahan wajar
Ø Tahun4 Pendaraban
nombor perpuluhan
|
|
Ø Tahun 2 Standard
Kandungan 1.5 Nombor bulat
Ø Tahun 2 Standard
Kandungan 2.2 Nombor bulat
Ø Tahun 4 Learning
objectives: Menolak pecahan wajar
Ø Tahun 4 Penolakkan
nombor perpuluhan
|
|
Ø Tahun 1 Standard
Kandungan 2.3 Nombor bulat
Ø Tahun 1 Standard Kandungan
2.4 Nombor bulat
Ø Tahun 5 Learning
objectives: Pecahan Tak Wajar
Ø Tahun 4: Penambahan
nombor perpuluhan
|
|
Ø Tahun 1 Standard
Kandungan 2.1 Nombor bulat
Ø Tahun 1 Standard
Kandungan 2.2 Nombor bulat
Ø Tahun 5 Learning
Objectives: Nombor bercampur
Ø Tahun 4 Learning
Outcomes :Menukar pecahan kepada perpuluhan -Decimal numbers
|
|
Ø Tahun 1 Standard
Kandungan 1.7 Nombor bulat
Ø Tahun 1 Standard
Kandungan 1.8 Nombor bulat
Ø Tahun 5 Learning
Objectives: Menambah dua nombor bercampur
Ø Tahun 4 Learning
Outcomes : Mengenal nilai tempat-Decimal numbers
|
|
Ø Tahun 1 Standard
Kandungan 1.5 Nombor bulat
Ø Tahun 1 Standard
Kandungan 1.6 Nombor bulat
Ø Tahun 5 Learning
Objectives: Menolak dua nombor bercampur
Ø Tahun 2 Standard
Kandungan 7.3 Perpuluhan
|
|
Ø Tahun 1 Standard
Kandungan 1.3 Nombor bulat
Ø Tahun 1 Standard
Kandungan 1.4 Nombor bulat
Ø Tahun 5 Learning
objectives Pendaraban pecahan
Ø Tahun 2 Standard
Kandungan 7.2 Perpuluhan
|
|
Ø Tahun 1 Standard
Kandungan 1.1 Nombor bulat
Ø Tahun 1 Standard
Kandungan 1.2 Nombor bulat
Ø Tahun 5 6 Learning
objectives Pembahagian pecahan
Ø Tahun 2 Standard
Kandungan 7.1 Perpuluhan
|
|