Saturday, June 18, 2011

TUGASAN BMM SEM 4


En. Anuar Md Amin


En. Ab. Rahim

Pn. Juairiah Marjonet

Kurikulum Bahasa Melayu Sekolah Rendah digubal dengan memberikan fokus kepada Hasil Pembelajaran yang perlu dikuasai oleh murid. Hasil Pembelajaran itu berteraskan kemahiran bahasa, iaitu kem mendengar dan bertutur, kem membaca dan kem menulis. Hasil pembelajaran itu juga menggabungkan peraturan dalam sistem bahasa dan disokong oleh elemen Pengisian Kurikulum.

Secara berkumpulan 4 orang laksanakan tugasan projek berikut :

1. Berdasarkan penyataan di atas, bina rajah grafik yang jelas menunjukkan Organisasi Kandungan Kurikulum Bahasa Melayu Sekolah Rendah, kemudain beri ulasan tentang elemen2 yg terkandung dalam organisasi kandungan tersebut.

2. Berdasarkan SATU HSP BM SK Tahap 2, pilih SATU Hasil Pembelajaran Utama ( Cth: HPU 3.0 ) kemudian cadangkan SATU akt p&p yg sesuai bagi SETIAP ARAS hasil Pembelajaran khusus (HPK) yg terkandung dalam HPU yg dipilih. ( cth : HPK 3.1 Aras 1,2,3, HPK 3.2 Aras 1,2,3 dan HPK 3.3 Aras 1,2,3 )

3. Berdasarkan SATU drpd akt p&p drpd mana2 yg dicadangkan di atas, sediakan laporan langkah2 pengajaran yg lengkap dgn menampakkan sekurang2nya DUA unsur pengisian kurikulum dalam laporan. (RPH )

Format : Bertaip, font Arial/Times New Roman saiz 12, langkau setengah baris.
Muka hadapan tugasan : Nama pelajar, no kp, angka giliran, kelas/opsyen, mp, nama pensyarah,tarikh serahan ( sebelum 30 Sept 2011 )

u/p - anuarmdamin64@gmail.com

Soalan Tutorial ( Group )

1) Huraikan Organisasi Kurikulum Bahasa Melayu Sekolah Rendah
Kemahiran Bahasa
Hasil Pembelajaran
Sistem Bahasa
Pengisian Kurikulum

2) Jelaskan maksud elemen Falsafah Pendidikan Kebangsaan berikut :
Rakyat Malaysia yang berilmu pengetahuan
Rakyat Malaysia yang berketrampilan --->
Rakyat Malaysia yang berakhlak mulia
Rakyat Malaysia yang bertanggungjawab
Rakyat Malaysia yang berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri
Rakyat Malaysia yang memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran keluarga, masyarakat dan negara.

3) Huraikan dan bicangkan perkaitan FPK dengan matlamat objektif sukatan pelajaran
Jelaskan objektif kemahiran lisan ( mendengar dan bertutur ), membaca dan menulis --->
Huraikan dan bincangkan kandungan organisasi sukatan pelajaran

4) Senaraikan aras2 pembelajaran dalam setiap HSP yang dinyatakan di bawah kemudain bincangkan persamaaan dan perbezaannya :
a) HPU 1.0 Tahun 3 dan 4
b) HPU 2.0 Tahun 1 dan 2 --->
c) HPU 3.0 Tahun 4 dan 5
d) HPU 4.0 Tahun 5 dan 6